Hej!

Jag känner bara att jag måste skriva om detta. Det är ett hett ämne, speciellt i USA, men jag tycker att ämnet behöva resas även i sverige. Som student men även som lärarvikarie är detta något som jag känner att jag vill ta upp för att både ungdomar och andra kvinnor ska vara medvetna om hur de ska få bli behandlade osv.

Innan jag börjar vill jag bara säga att ja, jag är feminist och jag vet att det kan vara killar/män som utsätts för detta. Så tänk på det när jag skriver detta. Jag har själv inte blivit våldtagen eller sexuellt övergipen. Men som många andra tjejer har jag varit med om situationer där du inte vet om du känner dig förtryckt eller inte.
Denna diskussionen utgår ifrån två avsnitt av Switched at Birth (vilket är en amerikansk TV-serie som går på ABC family btw) som gick förra tisdagen och igår.

Det handlar om en tjej, Bay som vaknar upp brevid en kille, Tank. Hon har fått en blackout och kommer inte ihåg vad som hände mellan de. Hon får sedan reda på av denna killen att de hade sex, men att det var ömsesidigt och de använde kondom. Men även så, så har hon känslan av att något inte stämmer. Hon pratar med folk om detta men bestämmer sig till slut att det var en fylle-misstag. 
I nästa avsnitt har hennes bror råkart höra om denna situationen samt pratat med killen som hon hade sex med och i sin tur pratat med sin flickvän om detta. Hon är ministratör på skolan och drar därför en utredning om detta.
Utredningen startar en masa diskussioner och även emot Bays vilja får folk reda på att det är hon och Tank det handlar om. Hon vet inte hur hon känner om saken, men andra lägger sig i och försöker "tänka åt henne". Till slut kommer hon till insikten hon hade från början, att hon kände att det var något som var fel. Tank skulle inte ha haft sex med henne även om de både gjorde fel som drack för mkt. 
Avsnittet slutar alltså ganska grått, vilket skaparen till SAB har yttrat att det var hennes mening för att starta diskussioner. Vi får även se hur olika åsikter de olika karaktärerna har, vissa säger att man har ett ansvar som tjej och man kan inte riskera något. Andra säger att om man inte sagt nej eller inte sagt ja, så skulle inte samlaget hända. Andra har åsikten att man måste se till att sånt inte händer, genom att hoppa in och hjälpa till när en sådan situation verkar uppstå. Sedan har Bay's mamma en åsikt som är läskigt lik min egen. Att man måste själv bestämma hur man känner av en situation. Bearbeta det först innan man kan bestämma sig om det klassas som våldtäckt eller inte. Medans Bays föräldra och syskon egentligen bara finns där för henne och lyssnar på vad hon har att säga, eller känner. Vilket är något som jag tycker är extremt viktigt i situationer som dessa. Även om du känner att något är fel men inte vet vad exakt så är det viktigt att du pratar med dina nära om det, så du själv kan bearbeta denna process.
 
 

Från min egen synpunk så känner jag mig stark till den åsikten. Jag har nämligen varit med om liknande saker. Min expojkvän hade väldigt svårt att ecceptera ett nej, vilket ofta ledde till att han övertalade mig och fick mig att känna mig skyldig till att ge honom sexuell avnjutning. Även fast jag själv inte kunde njuta av det på grund av min ovilja. Jag ser tillbaka på det som att jag lärt mig något av det, för jag anser att du som tjej, även i ett förhållande har noll skyldighet att ha sex med din pojkvänn, även fast du kanske känner så i den heta stunden. Det är aldrig en skyldighet även om du inte vill eller känner att du verkligen inte har lust just då. När du känner att du vill, då kan du säga ja, annars säg nej!
Den mer gråa situationen som involverar alkohol och droger är egentligen inte svårare, det gäller bara att man vet hur det ska vara, inte hur man vill att det ska vara. I denna situationen handlar det dock om att man tar ansvar för sig själv och den andre. Man kan inte ha sex med någon för att hon/han var full, personen kanske är så full att hon/han inte kan säga ifrån. Är personen så pass full att han eller hon inte verkar vara vid "sinnes fulla bruk" gör då den bedömningen att hon/han är för full för att kunna ge tillåtelse. Det kanske kan verka som att personen i fråga verkligen vill ha sex, men om personen nästan håller på att somna/tuppa av. Bort med tassarna och tänk att det finns ett bättre tillfälle att göra detta. För så gjorde min pojkvän med mig, jag ville, han ville, men jag var för full och han slutade omedelbart när jag "somnade". Det är det enda rätta du kan göra i en sån situation. Är ni båda så pass fulla att ni knappt vet vart ni är. Sluta också då innan det går för långt, i min erfarenhet så slutar det ändå med att man ångrar sig efteråt. Det kanske kändes bra "in the heat of the moment" men om det inte gör det efteråt, är det verkligen värt det? Nej, det är inte det. Man kanske känner att det var onödigt, eller att man utnyttjade tillfället.

Men något som jag vill säga som många inte förstår är:

  • Nej, det är fortfarande ingen ursäkt att skylla på att hon/han var full, hon/han bad om det eller att hon/han verkade som hon/han ville.
  • Det spelar ingen roll om du är full och han/hon också är det. Men det är verkligen inte okej om du är nykter och han/hon är full. Kan du inte förstå att du gör något fel då, så tänk efter på vad jag precis har skrivit för det är verkligen att utnyttja någon på grund av att hon är under alkoholpåverkan (ungefär som att ge någon chloroform för att kidnappa och våldta någon). 
  • Om du är osäker på om du vill ha sex när du är full, lita på din osäkerhet och stoppa det innan du kan ångra dig.
  • En kille kanske vill ha sex med en tjej när hon är full, men det kan lika gärna vara en tjej som vill ha sex med en full kille.
  • Även om en person inte är full, utan är trött/sjuk eller på något sätt inte verkar vara på det humöret. Tjata inte dig till sex, för säger personen nej den första gången så är det det som gäller.
  • Sexuellt utnyttjande händer främst på högskolor och universitet.

INGA MER:

 
 

----> Till alla unga tjejer och killar där ute. Lita på din instinkt och kontakta Kvinnojouren om det är några frågor du behöver få svar på. 
 
 

Caroline Calleberg


 
Högskola, Politik, Switched at birth, alcohol, alkohålpåverkan, campus rape, campusrape, ej ok att våldta, sex, sexuell tillåtelse, sprit, student, studentkorridor, studentlägenhet, tillgodogivande, våltäkt,

1 kommentarer

Linnea

15 Feb 2015 23:29

Superbra inlägg, bra!!

Svar: Tack så jättemycket! Tycker det är kul att så många har läst också! Funderar på att göra ett inlägg om panikångest också, vad tycks om det?
CarroKnoo

Kommentera

Publiceras ej