Speglar och glas i svartvit film och i mordernare färgfilm. Speglar som representerar personlighet, dubbelgångare och mentala sjukdomar.

Det är det jag håller på att skriva om...känner mig nästan galen själv. Någon som har sett Black Swan förresten? det är den och Bergmans Persona jag skriver om... desa filmer är en aning skrämmande, för om man känner igen sig i det känns det nästan som att man själv är galen :P
Nä men när jag analyserar film så brukar jag tänka mig in i saker och om man nu skulle hamna i en siuation där man börjar tro att man är med en person vilket visar sig vara illusioner...känns lite väl dröm-aktigt och lite för mycket.
Tänk om man nu skulle bli sinnesjuk och inte ha någon aning om vad som är verklighet eller inte, hur skulle man då kunna bli frisk igen? Det känns väldigt läskigt! Jag drömmer ju ibland saker som jag knappt kan urskilja mellan dröm och verklighet..Men jag vet i slutändan eftersom att drömmarnas värd ser annorlunda ut.

Hur urkiljer man en dröm från verkighet:

1. Du är på en plats, men du vet inte hur du tog dig dit = det är en dröm
2. Platsen du är på kanske är ditt eget hem men varför finns det inga väggar i detta rum? = drömvärld
3. Du träffar folk du aldrig skulle kunna känna på riktigt, kanske en kändis eller en kompis kompis kompis som du endast sett på internet. = din hjärna känner igen bilden och sätter personen i din dröm.


 

Kommentera

Publiceras ej